Smartlog v3 » Malenes blog » Embedsmandslogik og San Franciscos for- og bagside
Opret egen blog | Næste blog »

Malenes blog

Om min lille verden

Embedsmandslogik og San Franciscos for- og bagside

26. Jan 2010 10:55, lyngbo

Med kun et ½ års forsinkelse, følger her den fortsatte beretning om vores sommerferie i USA.

Vi boede nord for Lake Tahoe, men kørte ned til søen og kravlede op på et udsigtspunkt. Ja, søen er stor, ja der er flot, ja man kan foretage sig meget på den sø (sejlads, vandski mv.). Men nej, man skal ikke se Lake Tahoe dagen efter Yosemite. Området blegner simpelthen i forhold til. Så vi valgte ret hurtigt at høre videre mod Sacramento, der er Californiens regeringsby, som vi absolut ingen forventninger havde til. Her boede vi på Best Western Sutter House, og det var helt ok. Hotellet var befolket af embedsmænd og -kvinder fra alle egne af staten. Lidt som at være i Bruxelles. Sacramento viste sig at være en rigtig behagelig by at være i. Der var pænt og rent, roligt og så var der orden og systematik i gadebilledet. Vejene i centrum hedder nemlig 1st, 2nd, 3th osv. på den ene led, mens de hedder A, B og C på den anden. Det er altså logik, der vil noget. H-street er fx den 8. gade på den ene led fordi h er det 8. bogstav. Ved vandet ligger Old Sacramento, der er en samling af gamle bygninger med westernfortove og et togmuseum. Selvom man skal under et par motorveje og gennem parkeringspladser for at komme til Old Sacramento, er det et hyggeligt sted at gå rundt. Dog burde området lukkes for biler, men det kommer man jo aldrig til at kunne overbevise amerikanerne om, er en god ide. De kører i bil til ALT. På J street 425 fandt vi en fantastisk restaurant med Thai og vietnamesisk mad. Det var bare lækker mad, og kan varmt anbefales.

Efter Sacramento kørte vi mod San Francisco. Der var tæt trafik, men igen var det guld værd at gave en gps. Vi boede på Best Western Americania. Det var et rigtig sjovt hotel med en skøn indretning. Møblerne var unikke og fede både på værelserne og ved receptionen. Hotellet ligger SoMa hvilket betyder syd for Marked street, der er en stor gade syd for det man vil se. Vi boede meget tæt på Marked, og det var helt fint. Der er mange hjemløse på Marked, og det er ikke så rart at se på. Til gengæld minder det en om, at man selv lever i solsiden, og jo godt kan undvære lidt mønt.

Den første aften gik vi en tur i China Town. Den er stor, og det var meget at se på. Både butikker, heksedoktorer og restauranter. I det hele taget fedt bare at gå rundt i SF. Gaderne er stejle og bakkede, men der er rart at være. Folk er venlige og tolerante. Det ses tydeligt at her er plads til at være homoseksuel, punker eller gademusiker. Ikke typisk USA. Næste dag tog vi på Alcatraz, og det var en rigtig spændende oplevelse. Der er en super god audioguidet tur i fængslet. Den er indtalt af tidligere fanger, ansatte og deres familier, der også boede på øen. Virkelig godt lavet. Sejlturen derud var også fin med udsigt til Golden Gate. Aftenen og natten blev brugt i Little Italy, der er stedet hvor det sker om natten. De nærmere detaljer blafrer dog lidt i vinden. Af naturlige årsager sov vi lidt længe den efterfølgende dag. Men sidst på eftermiddagen kom vi da af sted til lidt shopping. Vi fandt bl. a en stor butik med mænd og kvinder, hvor der var halv pris på alt tøj…..til mænd. Typisk. Den søde mand fik dog shoppet big time af alt. Sikke vi slæbte.

Efter San Francisco var det tid til at bevæge sig ned af High Way one mod LA.