Smartlog v3 » Malenes blog » Fra Gran Canyon til mormonernes land
Opret egen blog | Næste blog »

Malenes blog

Om min lille verden

Fra Gran Canyon til mormonernes land

1. Jul 2009 18:06, lyngbo

Første morgen ved Gran Canyon bød selvfølgelig på en tur ud til ”the rim”, der er kanten af Canyonen. Men allerede ca. 100 meter fra vores dør, skulle vi først lige passere endnu et stort mule deer. Det gik bare der på den asfalterede sti midt i vores lodge. Utroligt flot dyr, men jeg var ikke helt kommet mig efter nattens køretur.

Der var kun en kort gåtur til kanten, og så stod vi der foran det mest fantastiske syn. Gran Canyon er virkelig fantastisk. Det er så storslået, at man falder for alle fraserne i guidebøgerne: Man mister simpelthen pusten. Det er ubeskriveligt smukt og bare så storslået, at man mangler ord. De mange farver klipper, de forskellige fremspring, platouerne, skyerne der kaster skygger og Coloradofloden i bunden. Ufatteligt at naturen kan producere noget så flot. Ud på eftermiddagen var der uvejr med lyn og torden ovre på den nordlige side af kanten, og det var flot at stå og se over på. Vi fik ikke selv noget uvejr. Til gengæld fik vi en såkaldt RangerTalk, hvor en parkbetjent fortalte historier fra Gran Canyon. Det var rigtig sjovt, og hun gjorde det godt.

Aftenen blev for mit vedkommende brugt på noget af et antropologisk studie. Jeg var nemlig på møntvaskeri på campingpladsen. Det var altså lidt sjovt at skulle finde ud af hvordan sådan noget fungere. Amerikanske vaskemaskiner skal fx have sæben direkte ned i maskinen sammen med tøjet. Sæben trækker man i en automat, men der stod bare ikke soap nogen steder. Så i første omgang stod jeg med en lille farvestrålende pakke med 2 tynde stykker stof/papir/net i. Hmm, så måtte jeg vist lige have lidt hjælp. En sød gammel hippie hjalp med detaljerne, og det lykkedes mig at få vasket alt vores tøj. Det første jeg havde trukket i automaten, var noget man kunne komme med i tørretumbleren vist nok for at undgå statisk elektricitet.

Næste morgen stod vi meget tidligt op, og tog ud til den østlige ende af parken. Vi sad klar kl. 5, og så derfra solen stå op over canyon. Det var et flot syn, når den minut for minut fik alle farver til at skifte igen og igen. Derefter begav Aksel sig ud på en vandretur ned i kløften. Jeg er ikke så meget til det der hårde trekking, og er da slet ikke i form til det, så jeg tog i stedet ud for at se på flere af de mange dyr. Efter et par timer mødtes vi igen. Aksel havde haft en fantastisk tur, og havde nydt at blive tæsket igennem fysisk. Han havde selvfølgelig også valgt den stejle sti i stedet for den mere humane. Der hvor jeg havde været, var der desværre ingen dyr at se. Nok fordi man et stykke derfra var ved at lave noget vejarbejde, der larmede.

Gran Canyon er noget af det flotteste, jeg har oplevet. Selve parken fungerer rigtig godt. Der kører gratis shuttelbusser til alle steder, så det er nemt at komme rundt. Man kan også køre i sin egen bil, men det er der slet ingen grund til.

Vi kunne godt have brugt en dag mere ved Gran Canyon, men turen gik videre til Zion Nationalparken. Fra Arizona gik turen nu altså ind i Utah. Først da vi skulle spise aftensmad, opdagede vi, at der også er tidsforskel fra Gran Canyon (der ikke følger resten af Arizona) til Utah. Zion Nationalparken er også centreret om Colororadofloden, der har skåret sig ned gennem bjergene. I Zion ser man bare det hele nedefra. Det er en god modsætning til Gran Canyon, hvor man jo ser det oppefra.  Vejen indtil Zion gik gennem nogle små tunneler, og det er kun muligt at køre i bil i den sydlige del af kløften. Men der er en meget fin shuttelbusservice her også. Zion var en flot oplevelse. Igen var det de mange farver i klipperne, og formerne der imponerede. En rigtig god oplevelse der som sagt supplerede Gran Canyon perfekt. Vi boede i Springdale lige udenfor den sydlige indkørsel på Pioneer Lodge. Vi havde et flot værelse, hvor møblerne skulle ligne, at de var lavet af træstolper. Efter besøget i parken tilbragte vi lidt tid i poolen. Det var dejligt fordi temperaturen var høj, og fødderne ømme. Desuden var der også derfra flot udsigt til de høje smukke bjerge. Formålet var også, at vi først ville tage af sted, så vi kunne ankomme til Las Vegas, efter det var blevet mørkt. For at få den der oplevelse af en kæmpe lysø, der pludselig poppede op ad ørkenen.